Pěnové sklo REFAGLASS součástí Muzea MHD v pražských Střešovicích

Pěnové sklo REFAGLASS součástí Muzea MHD v pražských Střešovicích

Může být moderní a nadčasový materiál umístěn v historickém muzeu? Ano, může. Tento unikát se povedl společnosti REFAGLASS s.r.o. Štěrk z pěnového skla, známý také pod označením lehčené pórovité kamenivo, které příbramská firma vyrábí z odpadu, bylo totiž použito na výstavbu nové výstavní haly Dopravního podniku hl. m. Prahy pro historické autobusy a silniční pracovní vozidla ze sbírek Muzea MHD. Hala bude součástí muzea ve střešovické vozovně a veřejnosti se otevře na podzim roku 2025.

„Pro dílčí části řešení základových konstrukcí a zásypů tohoto objektu jsme potřebovali materiál, který kombinuje technické požadavky na únosnost, tepelnou izolaci a zrnitost umožňující řešit problematiku radonového nebezpečí. Tyto naše požadavky kompletně splňoval štěrk z pěnového skla od společnosti REFAGLASS,“ říká Ing. Jan Pospíšil, ředitel Ateliéru pozemních staveb v projekční a inženýrské společnosti SAGASTA s.r.o., která stavbu nového muzea projektuje.

Důvodem pro stavbu haly pro autobusy je fakt, že kvůli protipožárním předpisům nelze naftová nebo benzínová vozidla vystavovat v původních halách vozovny a samotná expozice tak byla doposud o tuto významnou část historie pražské veřejné dopravy ochuzena. Hala bude mít dvě patra a kapacitu pro 16 historických vozidel městské dopravy.

„Na podsyp a vyrovnávací vrstvu pod základovou desku jsme dodali téměř 520 kubíků,“ říká doc. Ing. Martin Lidmila PhD., ředitel vývoje a aplikací pěnového skla společnosti REFAGLASS a vysvětluje: „Náš materiál je v ploše únosný, ale díky pórovitosti jednotlivých štěrkových zrn je extrémně lehký, a to nám přináší výhodu oproti konkurenčním materiálům. Zároveň disponuje tepelnými vlastnostmi pro splnění PENB, tudíž plní funkci jak únosné výplně, tak i tepelné izolace.“zhutněná vrstva pěnového skla Refaglass

Na stavbu byl dodán materiál v tzv. big bag vacích (o objemu 1m kubický)

V případě střešovické vozovny jde vůbec o první spojení Dopravního podniku hl. města Prahy s tímto ze skla recyklovatelným materiálem. Ukazuje to, že DPP hl. města Prahy se snaží jít cestou cirkulární ekonomiky, a proto volí takové materiály, které jsou ekologické a recyklované z odpadu.

„Muzeum MHD DPP ve vozovně Střešovice v loňském roce navštívil rekordní počet návštěvníků, bezmála 33 tisíc. Obliba pražského Muzea MHD roste a dává smysl investovat do jeho rozvoje,“ doplnil Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Ačkoliv se nová hala zpřístupní až za rok, stávající prostory muzea jsou stále v provozu. Návštěvníci se mohou těšit třeba na legendární vůz 200, tzv. primátorskou tramvaj z roku 1900.